Без мільйонних вкладень та подалі від Кремнієвої долини: історії успіху полтавських стартапів

Місто-мегаполіс, мільйони доларів та підтримка уряду – для багатьох це те, без чого успішний стартап не народиться. На щастя, це міф. Адже у полтавців уже є досвід організації успішних стартапів з нуля з мінімальними вкладеннями і навіть не в межах Кремнієвої долини. Так двоє полтавців у 2021 році увійшли до сотні найцікавіших малих підприємств від видання «НB». Далі на poltava-trend.

IT-компанія для ветеранів Олександра Коби

Олександр Коба — полтавець, який відзначався активною громадською позицією ще в університеті. А після початку російського вторгнення на Донбасі пішов воювати на схід. Був учасником Революції гідності, організував майдан в Полтаві. Після поранення у 2016 році повернувся до рідного міста. Приєднався до реабілітаційної програми громадського об’єднання “Побратими”. Його історія не є унікальною, однак шлях, який чоловік прийшов, викликає повагу.

Після повернення Олекса, як називають його друзі, оприлюднив фільм, знятий на війні про волонтерів полтавського “Батальйону небайдужих”. Назва фільму “Сім годин до війни” натякає на те, що стрічка присвячена тому, як на війну можна потрапити за 7 годин, і за 7 годин повернутися. 

Спокійне полтавське життя у Олекси ніяк не вдавалося. Він поринув у затяжну депресію після повернення з фронту. Обмежив спілкування з рідними і знайомими. Ніяк не міг змиритися, що тут зовсім інше життя і оточення не розуміє його і не в змозі розділити його досвід. Так настав короткий період алкогольної залежності. Похорони друзів, моменти на грані життя та смерті, жахливі флешбеки. Спочатку Олекса знайшов терапевтичне заспокоєння у малюванні, згодом відкрив свою кузню. Їздив з виставками з власних картин по містах України. 

Історія стартапу Олекси народилася після закінчення ним півторарічного курсу IT для ветеранів. Разом з військовим товаришем Олекса Коба створив компанію з розробки веб-сайтів IT BRO. На базі компанії, працює і IT BRO Academy, яка допомагає ветеранам опанувати програмування. Курси пройшли вже кілька сотень охочих.  Метою діяльності стартапу є мотивація бізнесу для створення україномовного контенту, а також поширення програми соціальної відповідальності. Команда створює сайти, дизайни проєктів, мобільні додатки та інші нестандартні технологічні рішення.

Сироварня “Козачка”

Зовсім іншим шляхом пішла полтавка Тетяна Дядечко. Яка у 2011 році надихнулася ремісничою сироварнею в Ізраїлі та вирішила розпочати власну сирну справу. Починала з бринзи на власній кухні, згодом відкрила власне виробництва та почала навчати охочих. А у 2021 році отримала грант від агентства США з міжнародного розвитку на навчання початківців за програмою крафтових та кондитерських виробів. Вона сама розробила рецептуру сирів. Серед неймовірних сирів з перцем, з ягодами, з часником та іншими натуральними добавками.

Майже 10 років Тетяна йшла до визнання. Спочатку продукцію реалізовувала друзям та сусідам. Власноруч купувала молоко на базарі та експериментувала. У 2012 році на фестивалі вуличної їжі в Києві вона отримала вперше широку аудиторію. Усім припав до вподоби її сир. 

Толи постало питання про перехід з особистої кухні на промислове виробництво. За кошти, на які вона могла розраховувати, орендодавці не зголошувалися з нею співпрацювати. Тому Тетяна пішла на ризик і збудувала в одному із сіл Житомирської області власну сироварню на 130 квадратних метрів. Вона продала свій автомобіль, фотоапарат, їй допомагали друзі та родичі фінансово. Однак у невеликому селі було важко знайти досвідчених технологів. Тому виробництво спочатку повністю трималося на Тетяні. Вона і колола дрова, і прибирала, і була шеф-кухарем та реалізатором.

Однак згодом сироварня переїхала на Полтавщину у село Копили. Це ще раз доводить, що для успішного бізнесу не важливо чи в центрі мегаполісу він, чи серед сільської місцевості. Важлива якість продукту та ваше прагнення. 

Сучасна сироварня має 10 різновидів сирів. Всі вони виготовляються без консервантів та рослинних жирів. Смаки доповнюють натуральні добавки: чебрець, кориця, перець, мигдаль. Більшу частину виробництва перебрали живі густі йогурти, багаті на мікроелементи. Продукцію з цієї сироварні можна знайти у 50 магазинах по усій Україні. Тетяна співпрацює з всеукраїнською мережу “Сільпо”. А фінансовий оборот сироварні за рік складає понад 3,5 млн грн.

Comments

.,.,.,.